Waardeloze haantjes?

Hanen staan symbool voor kracht en mannelijkheid. Een kukelende haan laat trots horen wat zijn territorium is en beschermt zijn toom kippen tegen andere hanen. Als één van zijn kippen eieren uitbroedt, is vaak 60% van het broedsel ook weer haan.

In de pluimvee-industrie zijn deze haantjes waardeloos, zoals duidelijk uitgelegd wordt op www.waardelozehaantjes.nl. Maar ook bij particulieren zijn meerdere hanen vaak ongewenst. Mensen wonen dicht opeen en willen niet dagelijks gewekt worden door een serenade van meerdere hanen. Ook geven meerdere hanen vaak onrust in een (vaak te krap gehuisveste) toom kippen.

Meestal lijkt een hobbyhouder te laat pas te beseffen dat hij toch eigenlijk geen plaats heeft voor de van pluizige kuikentjes tot luid kukelende haan uitgegroeide dieren. En maar al te vaak wordt er gekozen voor een weinig sierlijke 'oplossing': de overtollige, waardeloze hanen worden ergens gedumpt waar de eigenaar denkt dat ze wel zullen overleven.

Vaak kunnen deze weerloze dieren, die gewend zijn om op een vaste plek en vaste tijd gevoerd te worden, niet overleven in het wild. En zijn ze overgeleverd aan loslopende honden en het verkeer...

Stichting Melief is in de bres gesprongen voor deze dieren. Bij ons hebben de hanen, gered van allerlei dumpplaatsen, een eigen stal en weide waar ze samen rustig rond kunnen lopen. Waar ze op vaste tijden eten en drinken krijgen zonder dat ze daar als gedomesticeerd dier in het wild naar moeten gaan lopen zoeken. Kortom, waar ze vredig verder kunnen leven en nooit afgemaakt of versnipperd zullen worden.

Samen staan zij symbool voor alle 'waardeloze' haantjes in Nederland. Hiermee willen we laten zien wat een groot probleem deze wegwerpdieren vormen. Vaak worden de dieren meer dood dan levend gevonden... eenmaal opgeknapt kunnen ze weer als trotse haan in al hun waardigheid rondscharrelen.

Met het laten horen van de stem van de meer dan 200 hanen wil Stichting Melief een mentaliteitsverandering bewerkstelligen: mensen moeten beseffen dat ze een verantwoordelijkheid hebben voor hun dieren voordat ze een nest eieren laten uitbroeden, dus ook voor de haantjes!

Steun de hanen bij Melief en adopteer hier een haan!

Bekijk hier op Youtube